Achtergrondfoto

www.toonvogels.nl

Biografie

In maart 1937 bekeerde een aantal enthousiaste leden van de Eindhovense vakbondsharmonie De Jonge Werkman zich tot de moderne amusementsmuziek. Ze noemden zich het Eindhovensch Amusements Orkest (EAO).Ze speelden het in die tijd populaire genre. Veel Zuid-Amerikaans, evergreens, schlagers, afgewisseld met Europese blaasmuziek.

EAO was, vooral in de na-oorlogse jaren, wijd en zijd bekend en populair in Eindhoven en verre omgeving. Het orkest volgde de muzikale ontwikkelingen. Het lag dus voor de hand dat de in en na de oorlog zo populair geworden Engelse en Amerikaanse muziek, met veel jazz-invloeden, op het repertoire verscheen.

De 'veramerikaansing' leidde in de jaren zestig ook tot een nieuwe naam: The Lighttown Orchestra. In de muziekmappen kwamen veel nummers van de in die tijd bekende grote(re) orkesten, zoals dat van Burt Bacharach en de Ramblers van Theo Uden Masman.

Daar vandaan was het nog maar een kleine stap naar de echte big band muziek. Composities en arrangementen van groten als Duke Ellington, Count Basie, Glenn Miller en Nat Adderley gingen steeds meer overheersen. Maar ook de Zuid-Amerikaanse muziek bleef op het programma, met vooral werken van Antonio Carlos Jobim.

Toen begin jaren tachtig ook de eigentijdse big band muziek op de lessenaars kwam, werd het tijd voor weer een nieuwe naam, die de lading beter dekte: Lighttown Big Band.